Utslängd av busschaffören

Men lägg av! Det är ju inte klokt att nån gör så. Fy till honom säger jag bara.
Från hd.se




Publicerad 6 februari 2008 kl 04:00Uppdaterad 10:33


Utslängd av busschauffören

En mor och hennes tonårsdotter var i torsdags med om en händelse på busslinje 2 som verkar ha gått fullständigt över styr.


HELSINGBORG. I torsdags eftermiddag skulle tågaborgaren Linnea Snell, 17 år, och hennes pojkvän ta 2:ans buss ner till stan för att äta. Vid hållplatsen upptäckte Linnea att hon glömt ett viktigt papper.
Bussen skulle komma när som helst, så hon vågade inte springa hem igen, utan ringde i stället sin mamma. Familjen bor väldigt nära hållplatsen, så mamman snappade åt sig papperet och rusade ut på Pålsjögatan.

Under tiden hade bussen anlänt, en till två minuter försenad. Enligt Linnea Snell hände sedan följande:
- Medan min pojkvän betalar står jag på avsatsen nedanför och tittar ut på min mamma som kommer springande. Då börjar chauffören skrika "Antingen går du in eller ut". Jag förklarar att jag bara ska få ett papper från min mamma. Då reser han sig och slänger upp dörren till förarbåset.
Dörren träffar pojkvännen så att han tappar pengarna på golvet.
- Chauffören tar ett steg mot mig och puttar ut mig ur bussen. Rätt ut bara.
Vid det laget har mamman hunnit fram till bussen.

- Jag ser Linnea komma utfarande och tar tag i dörren och frågar chauffören "Varför gör du så där?", berättar mamman, Susanne Snell.
Föraren skriker någonting - Susanne Snell minns inte vad - och stänger dörren.
- Till min fasa sitter min vänsterhand fast och så börjar bussen köra...
De följande minuterna minns inte Susanne Snell så mycket av. Hon blev så chockad av händelsen att hon har fått en minneslucka.
Enligt dottern är det ingen längre sträcka bussen kör.
- Jag och min pojkvän springer efter och bankar på bussens sida. Då stannar föraren, öppnar dörren - och kör sedan vidare.

Missade chauffören att se dig när du fick armen i kläm?
- Nej. Vi hade ögonkontakt, svararar mamman.
- Han verkade väldigt uppstressad och såg inte välvillig ut, tillägger hon.
Hon har inga synliga men efter händelsen, men på grund av en sjukdom hon har får hon väldigt lätt smärta som sprider sig i kroppen. Det är just vad som har hänt i det här fallet.
- Jag är van vid sådana smärtor, men för den skull är inte det som hände acceptabelt, säger Susanne Snell.
Linnea Snell blev både arg och uppskakad efter händelsen och har gjort polisanmälan, berättar hon.

Sade du någonting till föraren, som kan ha provocerat honom?
- Nej, det var först när jag blev avputtad från bussen som jag ropade "vad gör du din jävla idiot!" Och när mamma kom i kläm då ropade jag en massa fula ord, svarar Linnea Snell.
Själv tror hon att det kanske är hennes utseende som har provocerat. Hon får ofta glåpord och blir diskriminerad på grund av utseendet - särskilt på bussar, menar hon.
- Det är inte klokt att sånt här kan hända, säger hennes mamma.



Christer Åkerlundh
[email protected] 042-489 91 32



Bildmaterial

 
I fredags skulle Linnea Snell ta 2:ans buss från den här hållplatsen på Tågaborg. SVEN-ERIK SVENSSON

 
Linnea Snell blev handgripligen avslängd av busschauffören när hon skulle ta emot ett viktigt papper som hennes mamma kom springande med. SVEN-ERIK SVENSSON


Kommentarer
Postat av: Bloggtipsarna

Vi tipsar om din blogg idag



http://bloggtipsarna.blogg.se/2009/january/2-16-ar-och-en-tumor-i-hjarnan.html

2009-01-20 @ 08:12:41
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0